Bevis med faglighet
21. juni 2019 09:02
Vær den faglig sterke rådgiveren som gir kunden den trygghet vedkommende trenger, som skaper tillit hos kunden gjennom å vise egen innsikt og som bruker fagligheten til å stille de riktige og gode spørsmålene så kunden får dekket både bevisste og ubevisste behov.
«Butikkdød», «internetthandel» og «kjøreforbud». Det er mange ting vi kan snakke om når det gjelder utfordringer for retail i Norge.
Samtidig er det også mange ting vi kan bli bedre på, ting vi kan utvikle og kundeopplevelser vi kan forbedre.
For når alt kommer til alt; hvorfor skal jeg egentlig handle i butikken din? Det er jo så lett å bare finne en nettbutikk, klikke litt rundt og så bestille, med levering på døren!
Din butikk har en mulighet nettbutikken sliter mer med; tilgjengelige fagpersoner. For det har du vel?
Å drive innen retail i Norge krever at man behersker mange arenaer, alt fra regnskap til markedsføring via salg og service. Det er ikke lett, men var det lett ville alle gjort det.
I SeeYou undersøker vi kundeopplevelser i mange forskjellige bransjer og gjennom flere kanaler. Når vi kikker nærmere på dataene vi samler inn gjennom Mystery Shopping og innsikten vi får fra disse, kan vi se noen interessante mønster. Om du ser for deg en butikk med åpningstid fra 10 til 21 hele uken ser vi at opplevelsen kundene får varierer avhengig av tidspunktet for besøket. Det er flere faktorer som spiller inn, f.eks. antall kunder i butikken, beliggenheten, hvilke medarbeidere som er på jobb og sikkert flere.
Rammebetingelsene endres
Mange av oss har jobbet både kvelds- og helgevakter. Noen gjør det ennå. Og etter hvert som man får erfaring, stiger i gradene og får familie og andre forpliktelser kan det bli vanskeligere og vanskeligere å fortsette med dette. Rammebetingelsene endres for hvilken opplevelse dine kunder får i din butikk. Kanskje ansetter du noen yngre, som vil jobbe kveld, for å levere salg og kundeopplevelse på kveldstid. Utfordringen er da om denne personen klarer å levere på ditt nivå og om prestasjonene er gode nok. I en hver butikk vil det være større eller mindre variasjoner i selgernes kunnskap om produkter og tjenester – deres faglighet. Jo mindre forskjellen er, jo mindre variasjon blir det i kundeopplevelsen.
Bevis med faglighet og skap forskjell
Mellom nettbutikken som selger de samme produktene som deg og din butikk, kan forskjellen være meget stor! Her er den største muligheten for din butikk – bevis med faglighet! Vær den faglig sterke rådgiveren som gir kunden den trygghet vedkommende trenger, som skaper tillit hos kunden gjennom å vise egen innsikt og som bruker fagligheten til å stille de riktige og gode spørsmålene så kunden får dekket både bevisste og ubevisste behov.
6 råd for å bevise med faglighet:
- Benytt enhver anledning til å øke din og medarbeidernes faglighet
- Bruk fag overfor kunden for å bygge tillit og trygghet
- Tren på å stille de gode spørsmålene og lytte til kundens behov
- Differensier dere fra nettbutikken gjennom å bli det stedet kunden kommer for å forstå og lære
- Bevis for kunden at det er best å handle hos dere gjennom faglighet
- Vær stolte av å være best på faglighet
#selgsmartere #retailtips