Del kunnskap med kundene dine
7. juni 2019 16:05
«Kundereisen starter på internett», «Kundene vet alt om produktet vi selger», «Kunden ser på produktet i butikken og kjøper på nett». På mange kjedekontor, og i utallige butikker, grubles det på hvordan disse nye utfordringene kan løses?
«Kundereisen starter på internett», «Kundene vet alt om produktet vi selger», «Kunden ser på produktet i butikken og kjøper på nett». Utsagnene om hvor utfordrende det har blitt å jobbe i butikk er mange. Kundenes tilgang til internett sørger for at de tilsynelatende er oppdatert på både produkter og priser. Og noen ganger kan det se ut som om kunden vet mer enn medarbeiderne. På mange kjedekontor, og i utallige butikker, grubles det på hvordan disse nye utfordringene kan løses.
Hva handler det så om, egentlig? Når en kunde oppdager at de har et behov, begynner de å søke etter en måte å fylle behovet på. Enten har de fylt dette behovet tidligere og dermed har de en løsning, eller så har de ikke erfart å fylle dette spesifikke behovet. Og det er her medarbeiderne i butikken har muligheten til å gjøre en forskjell for kunden, gjennom å dele sin kunnskap og produkter og løsninger med kundene! Del kunnskap med kundene dine og finn løsninger.
Finn behov og bruk faglighet!
Selv om kunden har sjekket på nett og funnet «sin vare» er det ikke sikkert dette er det beste for kunden. Her har medarbeideren, uansett, en unik mulighet til å jobbe med denne kunden. Ved å være interessert og engasjert i kunden finner medarbeideren kundens behov, ønsker og krav. Ved å bruke sin fagkompetanse hjelper medarbeideren kunden til å forstå hvorfor den samme, eller en annen løsning, er den beste. Og den beste løsningen er den som fyller kundens behov på best måte, som oppfyller kundens krav og som kanskje er enda bedre enn kundens ønske, for kunden. Del kunnskap med kundene dine og fyll flere behov.
Dette er forskjellen på en ekspeditør og en god selger eller rådgiver. Hvem vil du helst snakke med og få hjelp av?
For å kunne dele kunnskap med dine kunder trenger medarbeideren god og smart kunnskap om produkter og løsninger og skikkelig kompetanse innen kommunikasjon. Hvor er dere i dag innenfor disse områdene?
9 spørsmål du kan stille deg selv for å finne svar:
- Hvilke behov har egentlig våre kunder som vi kan fylle?
- Hva kan våre selgere egentlig om våre produkter og løsninger?
- Hva vet våre selgere egentlig om verdien våre produkter og løsninger gir og har?
- Hva trenger våre selgere å vite om våre produkter og løsninger for å kunne dele med kunden?
- Hvor dyktige er våre selgere på kommunikasjon?
- Hvor gode trenger de å være for å bli oppfattet som gode rådgivere?
- Hvor mange spørsmål stiller de til kunden basert på det kunden forteller?
- Hvor flinke er selgerne til å knytte produkt og løsning til de behov, ønsker og krav kunden har kommet med?
- Hvor har vi størst potensiale og hva starter vi med å utvikle først?
#selgsmartere #retailtips