SHopping

Forstå kundens ubevisste handlinger!

6. desember 2019   09:00

Hvor mye av det du har gjort i dag har du vært bevisst på? Om du tenker tilbake på dagen så langt kan det være skremmende hvor lite du faktisk har vært bevisst på at du gjør.

Forstå kundens ubevisste handlingerEn vanlig dag består av en lang, lang rekke små og større deler. Ofte starter dagen med at man står opp. Og for noe sitter denne vanen så dypt at også fri- og helgedager innebærer å våkne på samme tidspunkt. Deretter er mange en tur på badet, innom kjøkkenet for frokost og deretter bærer det mot jobben. Disse prosessene koster deg lite og er for en stor grad ubevisste. Atferden går på automatikk, det er vaner, og du bruker ikke energi på dette. Det er hjernen din glad for, den kan ikke takle at du alltid er bevisst på det du gjør.

Noen av oss kjører samme rute til jobb, om det så er med bil eller kollektivt. Har du opplevd å komme frem og så huske at du skulle vært et annet sted? Hos legen, i barnehagen eller på et møte? Dette har skjedd mange av oss. Vi er slaver av våre vaner. Noen mener så mye som 85% av vår atferd er basert på vaner.

Er du bevisst i butikken?

Flytter vi aktiviteten til f.eks. din dagligvarebutikk er det sannsynlig at du her kjøper de samme varene på de samme stedene i den samme butikken hver gang. Husker du sist de bygget om dagligvarebutikken du handler i? Handleturen ble plutselig mye «tyngre» fordi du måtte tenke mer, eller være mer bevisst som det faktisk er. Å være bevisst koster hjernen mye mer og derfor vil hjernen ta den enkle veien og lage vaner, ubevisste handlinger. Vaner som du kan gjøre igjen og igjen, uten å anstrenge hjernen.

Hvordan fungerer så dette i den butikken du jobber i? Jo, du har dine vaner og kundene har sine. Dette betyr at du som oftest gjør «det du alltid har gjort». For å få en ny vane må du bytte ut en gammel. Du kan f.eks. ikke ha både en vane som sier «ikke hils på kunden» og en som heter «hils på kunden» samtidig. Deretter må du repetere den nye vanen så ofte og så lenge at den fester seg. Tenk på alle de som starter å trene ved nyttår og som slutter like fort. De lot aldri vanen få sette seg og lykkes ikke med å bytte ut «sofavanen» med «treningsvanen». Det samme gjelder i møtet med en kunde. Det kan ta 3-4 uker å programmere en ny vane sier psykologien.

Identifisér vaner

For kunden din avhenger mye av hvor ofte vedkommende er i din butikk. I dagligvare er det lettere å programmere vaner, og f.eks. hente melk, brød og syltetøy hver gang. I  andre typer butikker er vi ikke innom like ofte. Det betyr at vanene våre ikke nødvendigvis er basert på den butikken vi besøker. Vanene kan være basert på andre deler av vårt liv, andre erfaringer og opplevelser.

For å forstå en kundes vaner, eller ubevisste handlinger, må du gjøre 2 ting: observere og interagere. Du må altså observere kundens bevegelsesmønster, hva de tar på, hva de ser på, hvordan kroppsspråk og ansiktsuttrykk endrer seg og lignende. Når du har gjort dette må du interagere med kunden. Du må ta kontakt, stille spørsmål og lytte til svar, sjekke reaksjoner og tilpasse alt dette til det du har observert. Og ja, dette er en ny vane, så du må trene på den over lengre tid for at den skal sette seg.

Det er opp til deg!

Kundens ubevisste handlinger er ubevisste. Det betyr at din kunde ikke nødvendigvis er bevisst egne handlinger eller alle grunnene til at vedkommende kom inn i butikken. Kanskje skyldes det en reklame vedkommende så, et tips fra en venn eller at butikken så spennende ut. Uansett er kunden nå hos deg. Da er det opp til deg!

For å forstå kundens ubevisste handlinger må du observer og interagere smart. Og du må trene på det. Lenge.

 

Les flere blogger!

Husk å melde deg på vårt nyhetsbrev til høyre på siden her!

Merkelapper:     
Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›

Meld deg på vårt nyhetsbrev!