HUSK AT KUNDEN ER KONGEN!

Husk at kunden er kongen!

30. august 2019   08:30

«Kunden er kongen!», «Kunden har alltid rett!», «Kunden i fokus!». Vi har mange utsagn om å ha fullt fokus på kunden. Og noen ganger er veien lang fra teori til praksis.

Husk at kunden er kongen!

Kongen har blitt blogger eller artist

Mange av de som jobber i butikker i dag er i alderen 20 – 30 år. De har vokst opp med andre helter enn sine ledere. Og de har kanskje respekt for andre personer enn det lederne har. Så kunden er kanskje ikke «kongen» lenger! I alle fall ikke for alle.

Dette handler om kundene og den opplevelsen de får i møte med dine medarbeidere i din butikk. Og det er du som leder i butikken som sikrer at opplevelsen blir en konge verdig.

Nye tider, nye løsninger

De er yngre er ofte tidlig ute med nye trender, de stiller spørsmål ved konvensjoner og ved «sånn har vi alltid gjort det». Generasjonene har fått bokstaver, som x, y og z. Og det er mange av disse «bokstavene» som i dag jobber i butikkene.

Vi er alle forskjellige, og noen er mer forskjellige enn andre. Målet er det samme – å skape gode kundeopplevelser. Middelet har endret seg – fra «oss» til «dem». Det betyr at du som leder må endre og utvikle din atferd for å få det resultatet du ønsker deg.

De nye generasjonene liker ikke sjefer som forteller, de ønsker å bli involvert og få samarbeide om å finne gode løsninger. I tillegg vil de gjerne ha informasjon, oppdateringer og tilbakemeldinger ofte, mye oftere enn vi tror. Også tydelige rammer og forventinger har de stort behov for og de vil også forstå hvorfor rammene er som de er og ble som de ble.

Å lede for å sikre kongeopplevelser

Det ligger styrke i forskjellighet, og samtidig store utfordringer. Ingen av deres kunder er like, så de trenger og fortjener forskjellige opplevelser for å sikre den riktige opplevelsen for dem i butikken. Vi snakker om og jobber med å bli kjent med kunden, og å vise interesse for kunden for å finne og fylle behov og ønsker.

Medarbeiderne dine er heller ikke like. De trenger forskjellig tilnærming. På samme måte som med kundene skal du ha fokus på dem, deres behov og ønsker og la dem få være med, så langt det går. For ledere i butikker blir det å kjenne og forstå sine medarbeidere viktigere og viktigere, dag for dag. Prosessen med å bli kjent krever andre ting av ledere i dag og respekten ledere ønsker og trenger kommer av andre ting og på andre måter enn tidligere.

Ledere og medarbeidere opplever ikke verden på samme måte, de verdsetter ikke de samme tingene og derfor tenker de heller ikke på samme måte. I dag er ikke Kongen konge på samme måte lenger.

10 råd for å lede medarbeiderne så kunden er kongen:

#selgsmartere #retailtips

Les flere blogger!

Merkelapper:      
Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›

Meld deg på vårt nyhetsbrev!