Kundeopplevelse buzzord

Kundeopplevelse – det nye «buzzordet»

22. november 2019   14:27

Sjeldent har det vært skrevet og snakket så mye om kundeopplevelse som i dag. Skal dere overleve i retail og posisjonere dere riktig overfor kunden i fremtiden, så er det god og riktig kundeopplevelse som vil bli avgjørende. Den bedriften og lederen som ikke har fokus på dette fremover får det tungt.

Å levere gode kundeopplevelser starter helt på toppen i enhver bedrift. Kundeopplevelse må være et strategisk mål, det må konkretiseres med et tydelig mål: Hva er det bedriften skal levere i hvert kundemøte?

Når målsetningen er satt og definert, må det legges en plan og strategi for hva som skal gjøres for å levere denne kundeopplevelsen. Ordet kundeopplevelse defineres av mange bare som en dialog mellom en ansatt og kunden, men det er egentlig så mye, mye mer.

Kundeopplevelse er mer enn kundedialog

Kundeopplevelse kan defineres som mer enn bare en kundedialog. Det er mange faktorer som påvirker en kundeopplevelse. Hva er dine svar på følgende spørsmål?

De beste og mest vellykkede kjedene har tydelig og riktig fokus på mye av dette. Du som kunde vet hvilke butikker dette er fordi det er de butikkene du handler i og som du kommer tilbake til. For alle de andre butikkene, er spørsmålet om det gjøres nok, om det er satt av nok ressurser, om både plan og strategi er tydelig og gjennomføres og om en ansvarlig sikrer riktig gjennomføre av alle disse punktene.

Kundene krever mer av kundeopplevelsen

Kundene krever i dag mer og mer en opplevelse. Dette betyr blant annet at standarden fra i fjor må fornyes. Det som fungerte i går er ikke bra nok i morgen, en god opplevelse krever at man fornyer og utvikler eget konsept hele tiden. Tenk bare på deg selv: Å kjøpe de produktene du ha skal være en positiv opplevelse som du tar med deg videre og som gjør at du kommer tilbake til nettopp denne butikken igjen.

I SeeYou er vi mye ute hos kunder i forbindelse med både innsalg og presentasjon av kundeundersøkelser. Vi opplever ofte at:

Har du råd til å la være? Kundeopplevelse er morgendagens merkevare og du bestemmer hvor god denne merkevaren skal bli! Dette er ikke den største investeringen du kan gjøre men kanskje den viktigste i dagens utfordrende retailmarked.

Kontakt SeeYou for en uforpliktende prat om måling og utvikling av kundeopplevelse.

Les flere blogger!

Husk å melde deg på vårt nyhetsbrev til høyre på siden her!

Merkelapper:    
Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Nytt og nyttig Vis alle ›

Meld deg på vårt nyhetsbrev!