Skreddersy budskapet ditt!
2. august 2019 08:30
Ideelt sett burde kundene som kommer inn i en butikk ha med seg sin egen kjøpshistorikk som de gir til selger, og bære på en plakat med opplevde behov.
Hvor mye har ditt handlemønster endret seg de siste årene? Handler du også mer på nett? Har du blitt mindre trofast mot de merkene du «alltid» kjøpte tidligere? Og om du har ansvaret for, eller er involvert i, markedsføringen for ditt firma; skreddersyr dere annonser på nett for å treffe spesifikke målgrupper?
Med internett kom mulighetene for å tilpasse budskapet til den enkelte kunde basert på kjøpshistorikk og hvilke sider kunden besøker. Målet er jo selvfølgelig at jeg som kunde får se mer relevante annonser som igjen gir økt kjøpelyst og motiverer mer til handling. Dette fagområdet har hatt en rivende utvikling de siste årene, og gir mer og mer effekt.
Når jeg besøker butikken er sjansen stor for at jeg blir forvirret!
En del av annonsene vil ha meg til å handle på nett, og noen vil ha meg til å besøke en butikk. Og når jeg besøker butikken er sjansen stor for at jeg blir forvirret! Annonsene på nett var skreddersydd meg og mine behov, i butikken er budskapet generelt, og tilpasset butikkens kampanjer, og medarbeiderne vet ikke hvem jeg er og hva jeg har behov for. Min opplevelse av brand, produkter og tilbud er ikke det samme på nett og i butikken.
Ideelt sett burde kundene som kommer inn i en butikk ha med seg sin egen kjøpshistorikk som de gir selger og bære en plakat med opplevde behov. Det vil nok ikke skje, så vi må heller stole mer på oss selv og vår atferd overfor kunden. Vår atferd består av flere deler; hva vi gjør, hva vi ikke gjør, hva vi sier og hva vi ikke sier. I tillegg kan vi forsterke eller svekke budskapet vi sender gjennom bruk av kroppsspråk og tonefall. Akkurat som det er definert opp hvilke kunder som skal ha hvilke annonser på nettet burde vi definere hvilke kunder som skal møtes av hvilken atferd i butikken. Matrisen blir nok ikke like finmasket som den for nettannonsering, men en brukbar matrise er bedre enn ingen matrise.
Hvordan kan du skreddersy budskapet ditt i butikken?
Hvordan står det til i deres butikker? Hvordan har dere systematisert budskapene dere skal formidle til kundene for å hjelpe selgerne til å lykkes? Hvordan er butikkmateriellet tilpasset de forskjellige kundetypene dere har? Eller, kort sagt, hvordan skreddersyr dere budskapet deres i butikken? Og hvordan trener dere selgerne i disse budskapene og formidlingen av dem?
5 ting å tenke på når du skal skreddersy budskapet ditt:
- Kjøper unge og gamle det samme hos dere? Hva med kvinner og menn?
- Hvilket budskap formidler vi til disse gruppene? Og hvordan formidler vi det?
- Hvordan oppleves budskapet vi formidler av disse kundetypene?
- Hvor mange andre typer er det naturlig å dele deres kunder i?
- Hvordan kan dere skreddersy budskapet gjennom spørsmål, svar, ord, kroppsspråk og tonefall, intensitet og materiell?
#selgsmartere #retailtips