Utsolgt! Hvilke konsekvenser får det?
24. januar 2020 13:09
Det å ha varene tilgjengelige i butikk når kunden kommer har fått enda større betydning. Samtidig binder et større varesortiment mer kapital. For kunden blir det enda lettere å velge en nettbutikk om den fysiske butikken sjelden har alle varene inne.
De fleste butikker og kjeder promoterer egne merkevarer og produkter på sine nettsider. Om nettsidene ikke oppdateres når varer blir utsolgt, påvirker det forventningen kundene kommer med. For nettbutikker er nettsiden butikken og varesortimentet i nettbutikken endres raskere f.eks. ved utsolgt eller når nye produkter kommer inn. Dette påvirker også kundenes forventninger og fordi kundene får beskjed om tilgjengelighet med en gang elimineres skuffelsene.
Sortimentet
For alle butikker er det å ha riktig sortiment i riktig kvanta den store utfordringen. Ofte sitter butikken med et for stort sortiment som krever stor plass både i butikken og på lageret. Spesielt for tekstil er dette tydelig når man f. eks. skal ha alle størrelser inne. Samtidig men en god selger kan med gode og riktige salgsargumenter og smarte løsninger som oftest selge det sortimentet man har.
Hvilket sortiment man velger henger også sammen med den profilen, eller konseptet, man ønsker at butikken skal ha:
- Fullsortimentsbutikk med et meget stort, ofte for stort, utvalg
- Konseptbutikk med et utvalg som kan innfri behov innenfor definerte nisjer
- Billigbutikk med et stort utvalg til lave priser for å treffe målgrupper som er opptatt av pris
- Merkevarebutikk med et utvalg av kjente merkevarer som gir kunden merverdi
- Kvalitetsbutikk med et utvalg som plasserer butikken på toppen av pyramiden for målgruppen er mest fokusert på ytelse og kvalitet
Kundeperspektivet
Alle kunder kommer til butikken med egne forventninger. For butikken bør målsetningen være å alltid kunne selge de til kundene som kommer og i tillegg skape en god kundeopplevelse. Og motsatt bør målsetningen også være å skuffe så få kunder som mulig. Kombinasjonen skaper en preferanse for å komme tilbake til akkurat denne butikken. For butikkene er dette viktige parameter å levere på for å unngå at kunden velger en konkurrent. Om kunden får gode kundeopplevelser, får oppfylt sine forventninger og ender opp med produkter som dekker deres behov risikerer man ikke å miste dem til andre.
Lønnsomhet
En vare som er utsolgt skaper ikke lønnsomhet! Kundene kommer enten til butikken ens ærend for et spesifikt produkt eller et tilbud eller som en del av en lengre handlerunde. Uavhengig av grunn for besøket er muligheten for at kunden handler større om hele sortimentet er tilgjengelig og om sortimentet stemmer overens med de forventninger butikken har bygd hos kunden. Det er lettere for kunden å gå til en annen butikk om varen ikke finnes og enda lettere om selgeren i tillegg ikke har gode og smarte argumenter og løsninger. Handlene kunder skaper mer lønnsomhet enn de som ikke handler. Videre er det i tillegg mulig for en selger å jobbe med mer- og oppsalg til handlende kunder. Og dette er noe av det som skaper størst lønnsomhet.
Utsolgte varer kan medføre at butikken taper på flere områder:
- At kunden ikke får kjøpt sin ønskede vare
- At selger ikke får mulighet til mersalg
- At selger ikke får mulighet til oppsalg
Konsekvensene av utsolgt i dagens butikker er flere og større enn tidligere. Det er lettere enn før for kundene å gå andre steder eller å handle på nett og kundene blir mer og mer bevisste på den kundeopplevelsen de får og det etterlatte inntrykket butikken og opplevelsen gir. I tillegg har kundene flere og mer effektive måter å fortelle om sine opplevelser til andre i dag og dette påvirker kundenes lojalitet i langt større grad enn tidligere. Morgendagens butikk kan både få og miste kunder de aldri tidligere har hatt.
Å unngå utsolgt i butikken i dag kan gi økt lønnsomhet i morgen!
Husk å melde deg på vårt nyhetsbrev til høyre på siden her!