Wow meg! Vær så snill!
6. mars 2019 20:13
Har du som kunde blitt «wow’et» i det siste? Og du som er medarbeider; har du «wow’et» noen i det siste?
Det finnes så mange mennesker med masse kompetanse. Og de aller fleste ønsker å gjøre en god jobb og oppleve mestring. Og vi vil gjerne oppleve disse menneskene alle sammen. Hvorfor er det så få som viser sin kompetanse frem i hverdagen da?
Jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å oppleve dette. Du trenger nok ikke tenke deg veldig godt om før du husker flere tilfeller hvor du har blitt mer eller mindre skuffet. Ja, det er de som jobber i butikker, på caféer og i andre serviceyrker jeg tenker på.
Når jeg kommer inn i en spesialbutikk vil jeg gjerne oppleve at medarbeideren jeg snakker med er kompetent og bruker sin kompetanse for å hjelpe meg best mulig. Jeg er ikke spesielt praktisk av meg, og derfor trenger jeg alle mulige råd om jeg skal male en vegg. Jeg vet ikke hva jeg trenger av annet utstyr, som pensler, tape og plast. Det er her medarbeideren kan «wow’e» meg!
«Wow! Det var en skikkelig god opplevelse!»
Tenk om jeg kunne gå ut av butikken og på vei til bussen tenke: «Wow! Det var en skikkelig god opplevelse! Jeg brukte mer penger enn jeg hadde tenkt og jeg vet at det var penger vel brukt. Nå gleder jeg meg til å male den veggen.» Hva tror du jeg sier til naboen etter denne opplevelsen? Hvor handler jeg neste gang? Og hva skjedde med omsetningen i butikken?
Det hele handler om at medarbeideren bruker sin kompetanse der den får effekt. Og da trenger medarbeideren tillit fra ledelsen, innsikt fra fagmiljøer og mulighet til å både trene på og få tilbakemeldinger på egne prestasjoner. Og det handler om at virksomheten måler kundeopplevelsen. Wow meg, vær så snill!
Tenk bare hvor spennende det hadde vært å kjøpe ny bil om dette var standarden? Eller hvor hyggelig det hadde vært om medarbeideren på det nye, og moderne, spisestedet spurte deg om du likte maten fordi dere hadde snakket om at du ikke hadde vært der tidligere. Og medarbeideren i bokhandelen som anbefaler deg en bok basert på dine preferanser opplever mestring når du kommer tilbake og forteller at du likte boken veldig godt!
Om den fysiske butikken og caféen skal overleve på en god måte må vi handle der.
Og for at vi skal fortsette å handle der, må vi oppleve å bli «wow’et» på en måte som treffer hver enkelt av oss. Å bli ekspedert effektivt opplever vi på nettet og det gjør at vi handler der igjen og igjen. Der blir vi ekspedert på samme måten alle sammen, selv om forslagene vi får fra AI er forskjellige. Wow-effekten får vi i møtet med andre mennesker.
Gi meg gleden av å bli «wow’et» i dette møtet med kompetente medarbeidere i butikker og caféer så lover jeg å fortsette å handle!
«Gi meg gleden av å bli «wow’et»
Hva er dine erfaringer? Har du blitt «wow’et» i det siste og hva gjorde det i så fall med deg? Og du som er medarbeider; har du «wow’et» noen i det siste? Og hvordan opplevde du det?
Vi i SeeYou kan hjelpe dere med å måle «wow’et» i deres virksomhet. Vi bruker mennesker for å møte mennesker. Kontakt oss for en prat.