Lønnsom butikk starter med fornøyde kunder
6. juni 2017 08:22
SeeYou deltar i debatten om butikkenes fremtid. Vil dagligvarer på nett bli lønnsomt for butikkene i fremtiden?
«Dagligvareeksperten» Jan Hillesland uttaler i DN 29. mai at han ikke forstår hvordan dagligvarer på nett kan bli lønnsomt, og dømmer bransjen til døden. Uttalelsene gir assosiasjoner til berømte utsagn om innovasjoner fra grånende bedriftsledere. Påstander som at ingen vil ønske å snakke i telefon på gaten og omtale av internett som «døgnflue».
Nå ser vi at kundene er i ferd med å omfavne en ny innovasjon, dagligvarer på nett. Utviklingen i det norske dagligvaremarkedet bekrefter trenden; kundene skiller i større grad mellom det de må kjøpe fordi de trenger det, og det de vil kjøpe fordi de ønsker det. Dagligvarer til hverdags er i «må kjøpe»-kategorien. Det skal gå fort, være enkelt, praktisk, komfortabelt og trygt. Dette leverer nettmat-aktørene langt bedre enn dagens dagligvarebutikker.
Meny sine fysiske butikkers markedsandel øker samtidig. Kunden er i «vil kjøpe»-modus. Når handlingen er lystbetont, ønsker kundene å bruke tid og vil helst i butikken. De ser med fingrene og smaker med øynene. Får tips fra ferskvaredisken og fristes av pirrende produkter. Men kravet til kundeopplevelse vil øke i takt med at netthandel blir bedre. Kø for å få betale og tyggegummityggende lørdagshjelper uten kunnskap er like utdatert som skrivemaskiner og kameraer med filmrull.
Kundene ønsker å kjøpe dagligvarer på nett. Å tvinge dem inn i en fordums forretningsmodell er en dårlig idé. Lønnsom butikk starter med fornøyde kunder.